سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
سدر بهشتی
منابع طبیعی موهبت الهی است.قدردان باشیم.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 8
کل بازدید : 75621
کل یادداشتها ها : 17
خبر مایه


در ادامه بحث گذشته وسطی در مورد واژه شجر که برای کدو به کار رفته سوال پرسیدند با توجه به تفسیر نور در ذیل این آیه چنین نگاشته شده«کلمه‏ى «شجر» هم به درخت گفته مى‏شود و هم به بوته. «یقطین» به معناى کدو است که برگ آن مایه‏ى درمان کوفتگى و حشره زدایى است»

درختان دوزخی : ‏در قرآن کریم ـ به هنگام بحث از اوصاف و ویژگی‌های جهنم ـ از وجود  درختی به نام « زقوم »‌نام برده ‏شده است . در آیات 62 تا 67 سوره صافات می‌خوانیم » ذلک خیر نزلاً ام شجرة الزقوم . انا جعلناها فتنة ‏للظالمین . انها شجرة تخرج فی اصل الجحیم . طلعها کانه رؤس الشیاطین ... ».‏«همانا ما درخت زقوم را وسیله‏ى شکنجه و درد و رنج ستمگران(کافران) قرار داده‏ایم. همانا این درخت از عمق دوزخ مى‏روید.خوشه‏ها و شکوفه‏ى آن مانند سرهاى شیاطین است. پس دوزخیان از آن مى‏خورند و شکم‏ها را از آن پر مى‏کنند. سپس بر روى آن (غذا) مخلوطى از آب جوشان و سوزنده براى آنان خواهد بود.»

«هنگامى که آیه زقوم نازل شد ابو جهل گفت : چنین درختى در سرزمین ما نمى‏روید ، چه کسى از شما معنى زقوم را مى‏داند ؟ در آنجا مردى بود از آفریقا گفت زقوم به لغت افریقائیان به معنى کره و خرما است ! ابو جهل به عنوان سخریه صدا زد کنیز ! مقدارى خرما و کره بیاور تا زقوم کنیم ! آنها مى‏خوردند و مسخره مى‏کردند و مى‏گفتند محمد (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) در آخرت ما را به اینها مى‏ترساند ! قرآن نازل شد و پاسخ دندانشکنى به آنها داد که در آیات بعد مى‏خوانیم.
به هر حال واژه شجرة همیشه به معنى درخت نیست گاه به معنى گیاه نیز مى‏آید ، و قرائن نشان مى‏دهد که منظور از آن در اینجا گیاه است .

زقّوم» گیاه زهردارى است که در بادیه‏ها مى‏روید و اگر برگش کنده شود از جاى آن شیره‏اى بیرون مى‏آید که به هر جاى بدن برسد ورم مى‏کند. در سوره‏ى دخان آیه‏ى 43 مى‏فرماید: «انّ شجرة الزّقوم طعام الاثیم کالمهل یغلى فى البطون کغلى الحمیم» زقوم، خوراک گناهکاران است که مثل فلز گداخته در درون آنان جوشان است، همچون جوشیدن آب داغ.

.بدیهى است خوردن از این غذاى ناگوار و تلخ تشنگى‏آور است ، اما به هنگامى که تشنه مى‏شوند چه مى‏نوشند ؟ قرآن مى‏گوید : این دوزخیان بعد از این زقوم آب داغ و کثیفى خواهند داشت ( ثم ان لهم علیها لشوبا من حمیم ) . شوب به معنى چیزى است که با شى‏ء دیگر مخلوط شود ، و حمیم به معنى آب داغ و سوزان است ، بنابر این حتى آب داغى که آنها مى‏نوشند خالص نیست بلکه آلوده است.این همان فتنه و عذابى است که در آیات قبل به آن اشاره شد ، خوردن از این گیاه دوزخى با آن بوى بد و طعم تلخ با آن شیره‏اى که تماسش با بدن مایه سوزندگى و تورم است ، آنهم خوردن به مقدار زیاد ، عذابى است دردناک

 

پیامها

 

1- ستمگرانى که در دنیا دل‏ها را مى‏سوزانند، در قیامت با طعامى سوزان پذیرایى خواهند شد. «فتنة للظالمین»
 2 - با اراده‏ى الهى، در قعر آتش درخت مى‏روید.«شجرة تخرج فى اصل الجحیم»

3- دوزخیان نیز همچون بهشتیان، خوردنى و آشامیدنى دارند، امّا نه تنها لذیذ و دلپسند نیست بلکه بد شکل و بد مزه و آزار دهنده است. «کانه رؤوس الشیاطین... لشوباً من حمیم»
 4- براى دورى از غذاهاى دوزخى نه راه فرارى است و نه راه طفره. «اکلون... مالئون»
 5- دوزخیان به قدرى گرسنه هستند که از بدترین غذا شکم خود را پر مى‏کند. «فمالئون منها البطون»
 

پ ن: از خدا می خواهم که ما را از دیدن چنین درختی محروم نماید.(گاهی بعضی محرومیت ها نعمت است مگه نه؟)


+ گفت من با بابارفتیم بهشون پول دادیم اونایی که تو تلوزیون بودن ودیگه از خرید اسباب بازی حرفی نزد.امروز من خوشحالم که پسر4سال و نیمم دیگه میتونه در غم بقیه خودش رو شریک کنه.لطفاسر نمازاتون برا حسین دعا کنید سرباز خوب امام زمان باشه.ممنون.


+ امروزپسرم گفت مامان،بابای فلانی خیلی خوبه.پرسیدم چرا؟گفت آخه خیلی چیزابراش میخره خیلی اسباب بازی داره.بهش گفتم خوب ماهم میتونیم بخریم توهم می تونی داشته باشی ولی درسته که تو یه عالمه اسباب بازی داشته باشی ولی یه نفر گشنه باشه حتی پول نداشته باشه نون بخوره؟میخوای عکساشونو نشونت بدم؟اومدم عکسای بچه های سومالی رو نشونش بدم که.....






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ