سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
سدر بهشتی
منابع طبیعی موهبت الهی است.قدردان باشیم.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 6
کل بازدید : 75846
کل یادداشتها ها : 17
خبر مایه


در برخی از آیات قرآن کریم  به نوع درختان بهشتی و این که چه میوه و محصولی دارند نیز اشاره شده ‏است . مثلاً در آیه 68 سوره الرحمن به درختان انار و خرما، در آیه 23 سوره واقعه به درخت سدر و در آیه ‏‏29 سوره واقعه به درخت موز بهشتی اشاره شده است .

معروفترین درخت بهشتی همانا « درخت طوبی ‏‏» است و در قرآن کریم تنها یک بار و آن هم در آیه 29 سوره مبارکه رعد، لفظ طوبی به کار برده شده که ‏البته مراد این آیه نیز درخت طوبی نمی‌باشد، ولی در روایات اسلامی آمده: « طوبی درختی است در ‏بهشت، ‌تنه آن در منزل رسول خدا (ص) بوده و در منزل هر مؤمن شاخه‌ای از آن هست»

" (فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ) ».در حقیقت این رساترین توصیفى است که براى درختان بهشتى در قالب الفاظ دنیوى ما امکان پذیر است، زیرا" سدر" به گفته بعضى از ارباب لغت درختى است تناور که بلندیش گاهى تا چهل متر مى‏رسد، و مى‏گویند تا دو هزار سال عمر مى‏کند (و سایه بسیار سنگین و لطیفى دارد) تنها عیب این درخت این است که خاردار است، ولى با توصیف به" مخضود" (از ماده خضد بر وزن" مجد" به معنى بریدن و گرفتن خار است) این مشکل نیز در درختان سدر بهشتى حل شده.

 

وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ).طلح" درختى است سبز و خوشرنگ و خوشبو، جمعى گفته‏اند همان درختان موز است که برگهاى بسیار پهن و سبز و زیبا، و میوه‏اى شیرین و گوارا دارد، و" منضود" از ماده" نضد" به معنى متراکم است.بعضى از مفسران گفته‏اند با توجه به اینکه درخت سدر برگهایى بسیار کوچک و درخت موز برگهایى بسیار پهن و بزرگ و گسترده دارند ذکر این دو درخت اشاره لطیفى به تمام درختان بهشتى است که در میان این دو قرار دارد. (فِیهِما فاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ) در آنها میوه‏هاى فراوان و درخت خرما و انار است. بدون شک" فاکهه" مفهوم گسترده‏اى دارد و همه انواع میوه را شامل مى‏شود، ولى اهمیت خرما و انار سبب شده که بالخصوص از آن دو نام برده شود،قابل توجه اینکه در آیات فوق از میان تمام میوه‏ها  خرما و انار را نام مى‏برد، و عجب اینکه بجاى" خرما"" درخت نخل" گفته شده، ولى در مورد انار نام خود میوه آمده است، و لا بد هر کدام نکته‏اى دارد. 

 

 اما ذکر درخت نخل بجاى میوه آن ممکن است از این نظر باشد که درخت نخل علاوه بر میوه‏اش از جهات مختلف مورد استفاده است در حالى که درخت انار چنین نیست، از برگهاى نخل انواع وسائل زندگى، از فرش گرفته تا کلاه و لباس و وسیله حمل و نقل و تخت خواب مى‏بافند، و از الیاف آن استفاده‏هاى مختلف مى‏کنند، بعضى از قسمتهاى آن خواص دارویى دارد و حتى از تنه آن به عنوان ستون براى بعضى عمارتها یا پل براى عبور از نهرها استفاده مى‏کنند.

و اما انتخاب این دو میوه از میان میوه‏هاى بهشتى به خاطر تنوع این دو مى‏باشد: یکى غالبا در مناطق گرم مى‏روید، و دیگرى در مناطق سرد، یکى ماده قندى دارد، و دیگرى ماده اسیدى، یکى از نظر طبیعت گرم است و دیگرى از نظر طبیعت سرد، یکى غذا است و دیگرى برطرف کننده تشنگى. درباره مواد حیاتى موجود در خرما و انواع ویتامینهاى آن که امروز کشف شده و بالغ بر 13 ماده حیاتى و 5 نوع ویتامین است و اما" انار" که در بعضى از روایات اسلامى به عنوان بهترین میوه‏ها (سید الفاکهة) معرفى شده دانشمندان غذاشناس مطالب بسیارى گفته‏اند، از جمله روى قدرت پاک کنندگى خون و وجود مقدار قابل ملاحظه‏اى" ویتامین ث" در آن تکیه کرده‏اند.

فوائد فراوان دیگرى براى انار (شیرین و ترش) در کتب آمده است از جمله تقویت معده، دفع تبهاى صفرایى، یرقان، جرب (بیمارى خارش) تقویت دید چشم، رفع جراحات مزمن، تقویت لثه، دفع اسهال است.

در حدیثى از امام صادق ع مى‏خوانیم: اطعموا صبیانکم الرمان، فانه اسرع لشبابهم:به کودکان خود انار دهید که موجب رشد سریع آنها است.

و در حدیث دیگرى آمده است فانه اسرع لالسنتهم:زودتر به سخن مى‏آیند .


      ویژگی...
پیام رسان
+ گفت من با بابارفتیم بهشون پول دادیم اونایی که تو تلوزیون بودن ودیگه از خرید اسباب بازی حرفی نزد.امروز من خوشحالم که پسر4سال و نیمم دیگه میتونه در غم بقیه خودش رو شریک کنه.لطفاسر نمازاتون برا حسین دعا کنید سرباز خوب امام زمان باشه.ممنون.


+ امروزپسرم گفت مامان،بابای فلانی خیلی خوبه.پرسیدم چرا؟گفت آخه خیلی چیزابراش میخره خیلی اسباب بازی داره.بهش گفتم خوب ماهم میتونیم بخریم توهم می تونی داشته باشی ولی درسته که تو یه عالمه اسباب بازی داشته باشی ولی یه نفر گشنه باشه حتی پول نداشته باشه نون بخوره؟میخوای عکساشونو نشونت بدم؟اومدم عکسای بچه های سومالی رو نشونش بدم که.....






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ